De BelastingTelefoon krijgt wéér een onvoldoende. Nou nou…

De BelastingTelefoon krijgt voor het zesde jaar op rij een onvoldoende van de Consumentenbond.
Rond de jaarwisseling een 4,8.
Bij een herhaalonderzoek in maart een score van 5,4.
“Nog ver onder de maat”, aldus de Consumentenbond.

Nou nou…!
Laat ik als adviseur nou ‘ns een lans breken voor de BelastingTelefoon.

Als ik de Antwoorden op Kamervragen over het functioneren van de BelastingTelefoon lees, kan ik niet zeggen dat ik de conclusie “onvoldoende” kan onderschrijven. Uit onderzoek blijkt, dat voor de overgrote meerderheid van de vragen (97%) de vastgestelde realisatienormen worden behaald. Alleen voor de meest complexe vragen, die laatste 3%, wordt de realisatienorm niet gehaald. Valt wel mee dus. Toch?

Ok, eens! Alles wat uit onderzoeken blijkt, is altijd waar! Toch?
Dus die onvoldoende is tóch terecht?
Hmm…

Ik ga liever af op mijn eigen ervaringen met de Belastingdienst en de BelastingTelefoon.
Zelden krijg ik een verkeerd antwoord of onvoldoende informatie op de vragen die ik (namens mijn cliënten) stel. Zelden krijg ik met een paar telefoontjes niet gedaan wat ik gefixt wil hebben. Op één hand te tellen. Met andere woorden: van mij krijgen ze daar bij de Belastingdienst en de BelastingTelefoon dus géén onvoldoende.

Maar nu even verder denkend: ik vraag me dan toch af waar dat aan ligt.
Ligt het aan onderbezetting bij de Belastingdienst en de BelastingTelefoon?
Ligt het aan de toegang tot de relevante informatie
Ligt het aan degene die de vraag stelt?
Ligt het aan het fiscale niveau van de medewerkers bij de BelastingTelefoon?
Ligt het aan het fiscale niveau van degene die de vraag stelt?
Ai…knuppel in ’t hoenderhok! Nu moet ik voorzichtig zijn…

Het draait – als je ’t mij vraagt – veel meer om de wederzijdse verwachtingen.
Als je als belastingplichtige iets zou willen weten over een aanslag, een teruggaaf, een boete of een aanmaning, dus een typische proces- of statusvraag, dan wordt je in 92% van de gevallen niet teleurgesteld.
Als je als belastingplichtige iets wil weten over wet- en regelgeving, iets lastigere vragen dus, dan word je over het algemeen nog steeds goed geholpen.

Maar als je nou echt een complexe vraag hebt, niveau adviseur, dan moet je naar mijn mening niet verwachten dat dit ‘even’ feilloos door de BelastingTelefoon getackeld wordt. Ook niet als de zogenoemde 2e lijn van de Belastingdienst wordt ingezet. En ja hoor, tuurlijk, rechtszekerheid…blabla… Vertrouwen kunnen ontlenen…blabla…

Vragen waar een adviseur doorgaans zijn hersens voor laat kraken en daarover met de Belastingdienst in conclaaf gaat, zijn inhoudelijk vaak dermate stevig of complex dat je niet mág verwachten dat er van de Belastingdienst of de BelastingTelefoon meteen een klinkend antwoord komt. Daarvoor zoek je veel meer de echte dialoog met de Belastingdienst, op goed fiscaal niveau met de juiste inhoudelijke vraag en de juiste terminologie.

Want zeg nou zelf: bij de gemiddelde autogarage weten ze toch ook niet meteen waar ze moeten kijken als je binnenrijdt met het brandende verzoek om snel even te kijken naar het “fiebeltje” onder de motorkap naast die “volgens-mij-is-het-de-aandrijving-eh-dinges”, omdat het vast iets is wat niet goed is.

En tja…knuppel in ’t hoenderhok (deel 2): ik twijfel oprecht aan het fiscale niveau van de gemiddelde belastingplichtige als het aankomt op complexe vragen. Óf je bereidt je goed voor, óf je laat het aan een adviseur. Immers aan de kant van de Belastingdienst lopen ook mensen rond (ja, mensen!) die van wanten weten. En dan komt het goed. Tenminste…dan weet je waar je aan toe bent.

Naar aanleiding van het onderzoek zijn aan de staatssecretaris dus Kamervragen gesteld. De staatssecretaris geeft in zijn antwoorden aan dat er maatregelen worden voorbereid om de beantwoording van vragen over wet- en regelgeving te verbeteren, zoals specialisatie op deze vragen en het versterken van de tweede lijn.
Prachtig! Geen medicijnen gestudeerd en tóch belooft ie beterschap!

Dus…de ophef mag best wat genuanceerd worden.
Bel vooral voor de eenvoudige vragen de BelastingTelefoon. En stel vooral de juíste vraag.
Maar ga voor echt complexe vragen de dialoog met de Belastingdienst aan. Dat hoeft niet altijd met een adviseur aan de arm.
En oh…voor ik het vergeet: áls je dan belt, vergeet dan tussendoor niet dat het ook gewoon mensen zijn! Mensen met wie je prima kunt praten. #IkBenGeenRobot. En weet je…eigenlijk best geschikte lui…

Wilt u meer weten over 'de belastingtelefoon krijgt wéér een onvoldoende. nou nou…', neem dan contact met ons op.

06 265 46 370 info@vtbelastingadviseurs.nl ivar.skype

Gerelateerd

1 juni 2018

De BelastingTelefoon krijgt wéér een onvoldoende. Nou nou…

De BelastingTelefoon krijgt voor het zesde jaar op rij een onvoldoende van de Consumentenbond. Rond de jaarwisseling een 4,8. Bij een herhaalonderzoek.. > lees verder

1 juni 2018

Cryptovaluta fiscaal bekeken

Cryptovaluta: een oprukkend fenomeen en inmiddels nauwelijks meer weg te denken uit het financiële verkeer. Het houdt de gemoederen behoorlijk bezig, al.. > lees verder

10 oktober 2017

Het regeerakkoord: de uitgelekte plannen zijn verrassend!

VVD, CDA, D66 en ChristenUnie presenteren vandaag hun regeerakkoord. In de ochtend komen de fractieleiders van de partijen samen om hun laatste.. > lees verder

10 oktober 2017

De verrassingen van het regeerakkoord 2017

Vanmiddag presenteert Rutte officieel het regeerakkoord, maar inmiddels is er al veel uitgelekt. Zo melden bronnen gisteren aan het FD dat er.. > lees verder

14 maart 2017

Verdorie! Een oninbare vordering. En nu?

Natuurlijk…je weet dat je goed en gedegen werk hebt geleverd. Bovendien geen ontevreden signalen van de klant. Dus je vertrouwt op spoedige.. > lees verder

20 december 2016

Let op: vergeet de correctie BTW-privégebruik in de laatste aangifte BTW niet!

Aan het eind van ieder jaar – of beter: in januari 2017 – dient in de btw-aangifte over het laatste tijdvak van.. > lees verder

12 december 2016

Handhaving rond Wet DBA terecht opgeschort tot 1 januari 2018

Staatssecretaris Wiebes (Financiën) heeft de handhaving van de Wet deregulering beoordeling arbeidsrelaties opgeschort tot 1 januari 2018. De Wet DBA moest zzp’ers.. > lees verder

12 december 2016

Eindejaarstips 2016 en aandachtspunten 2017

Beste cliënt, beste relatie, beste lezer, Daar zijn ze weer! De Eindejaarstips en Aandachtspunten 2016! Tips en aandachtspunten Het jaar 2016 loopt.. > lees verder

1 december 2016

Maak gebruik van de kennisvoucher ter waarde van € 2.500

Wilt u uw bedrijf (verder) positioneren op een buitenlandse markt, en heeft u hierbij fiscale of juridische ondersteuning nodig? Met een kennisvoucher kunt u.. > lees verder